Saturday 12 March 2011

resipi: puding c0klat cinta strawberi

huhuhu..kenapa c0klat dengan strawberi? sebab.. pada aku rasa manis c0klat and rasa masam strawberi menghasilkan rasa yang perfect..and c0klat cinta strawberi adalah n0vel sulung aku (insyaAALAH) ada rezeki ada la..akak edit0r tu pun da tanya n0vel aku yang 'terperam' sebab sekarang busy belajar..maybe cuti panjang nanti aku tulis balik..

sebenarnya puding ni aku testing2 sy0k sendiri masa raya puasa dua tahun lepas..huhu..ye la..tak kan aku nak tiru pula c0klat celup strawberi macam dat0' k bagi kat siti..heheheeheheh..000ppppssss..that's statement d0esn't mean yang aku pun ada kasi puding tu kat s0me0ne..0keyla..rasa cam best pulak kal0 tulis resipi..hhahahaha..



PUDING <3 STRAWBERI..

Bahan A:
1 liter air
1 packet serbuk agar2
1 cawan gula (kalau tak suka manis b0leh kurangkan and sebaliknya..)

Bahan B:
1 biji telur
1 tin susu cair
250ml air (tp kalau suka lembut b0leh isi air lebih dengan syarat n0t exceeding 1 litre..)
2 sudu besar tepung kastard
sedikit esen vanilla

Bahan C:
2 sudu serbuk k0k0

Bahan D:
strawberi hiris nipis2..(seems like heart shape..that's the reas0n why i l0ve strawberry..huhu)

Bahan E:
kasih sayang sepenuh hati.. ~l0ve~


Cara2 sy0k sendiri versi aku..
  1. PR0SES BAHAN A: masukkan agar2 and air dalam periuk..kacau atas api sederhana..bila serbuk agar2 tu da agak cair, isi gula..kacau sampai gula cair..
  2. PR0SES BAHAN B: masuk semua bahan B dalam satu bekas and kacau sampai sebati..
  3. bila bahan A dah mendidih, masukkan bahan B..kacau dengan api perlahan..
  4. masuk serbuk k0k0..make sure dia tak berketul2..kacau sampai sebati..
  5. susun hirisan strawberi dalam acuan kecik2..tuang sebatian agar2 dalam acuan sl0w2..nak dapatkan tekstur yang lebih licin, bleh tapis sebatian agar2 tu masa nak tuang masuk dalam acuan.
  6. biarkan dia mengeras and bila dah sejuk bleh masukkan dalam peti sejuk..
 p/s:000000ppppssss..jangan lupa guna bahan E seapnjang pr0ses memasak..


hahaha..resipi ni la jadi inspirasi untuk tajuk n0vel first aku tu..hehehehe..sebab..pada aku c0klat dan strawberi tu melengkapi antara satu sama lain..c0klat tu manis, strawberi tu masam..bila gabung rasa masam dan manis tu rasa tu stabil..hehehe..lagipun kaler c0klat tu tak meriah.. (maybe sebab aku tak minat sangat kaler c0klat k0t)..tapi kaler merah strawberi tu yang 'mencantikkan' puding tu.. (errr..cantik ke?) same g0es t0 the her0 and her0in 0f that n0vel..they are c0mpleting each ther t0 be perfect..h0wever, it is imp0ssible t0 be perfect..sebab kita manusia biasa..but it is p0ssible t0 be better..hahaha..tu semua perspective aku je la..tiap2 0rang lain  cara berfikir..kan?

No comments:

Post a Comment